Tarinoiden ja kuvien voimaa
12.2.2016

Viestintää on tehostettu viime aikoina meillä täällä Pienperheyhdistyksessä. Haluamme olla entistä enemmän ja selkeämmin esillä sekä antaa elävän kuvan toiminnastamme. Haluamme selittää asioita ja oikoa vääriä käsityksiä. Olemme esillä löytääksemme jäsenemme ja vapaaehtoisemme.
Minulla on ollut ilo käyttää vapaaehtoistemme lähettämiä tarinoita viestinnässä. Olemme saaneet tarinoita sekä Mieskaveritoiminnan että Mummilan vapaaehtoisilta. Annoimme vapaaehtoistemme kertoa omin sanoin miten ovat toimintamme löytäneet ja mitä se heille merkitsee. Tarinat kertovat toiminnastamme monelta eri kannalta ja mikä parasta niistä kertovat ihmiset, jotka tuntevat asian parhaiten.
Yhtä lailla kuin kaipaamme aitoja tarinoita ja haluamme kuulla tutun ihmisen mielipiteen asiasta, kaipaamme aitoja, autenttisia kuvia oikeista tilanteista. Kuva puhuttelee. Kuva kertoo yleensä olemassa olevasta todellisuudesta, se dokumentoi tilanteita ja maailmaa. Kuvan avulla viemme katsojan mukaan toimintaan, ne tekevät meidänkin retket ja tapahtumat näkyviksi. Kuvien käyttö viestinnässä onkin kasvanut huimasti viime vuosina sosiaalisen median ansiosta. Ja niin on tapahtunut myös meillä.
Sosiaalisen median kanavat vaativat yhä visuaalisempaa viestintää ja kuvia haalitaan ja julkaistaan meilläkin runsaasti omista tapahtumista. Tämä vaikuttaa suuresti siihen mitä ulkopuoliset muistavat Pienperheyhdistyksestä ja millaisena he näkevät toimintamme. Visuaalinen viestintä luo todenmukaista kuvaa toiminnasta ja siitä monipuolisesta osaamisesta, mitä meiltä löytyy.
Uusien esitteiden ja muiden valmistuneiden viestintämateriaalien lisäksi mieskavereiden tarinoista ja Petri Kaverman upeista kuvista syntyi syyskauden huipennukseksi Mieskaverit -julkaisu, jota kelpaa jaella juuri alkaneilla Venemessuilla ja muissa kevään tapahtumissa.
Jaana Hartikainen
Viestintäkoordinaattori