Osallistu!

Tule mukaan pitämään esillä yhden vanhemman perheiden näkökulmaa

1. Lue  yhden vanhemman perheiden kokemuksia. Esimerkiksi NiTan teksti palveluiden keskittämisestä tai uutinen vaalitilaisuudesta.

2. Käy perhekahviloissa ja muissa yhdistyksen tapahtumissa tapaamassa toisia ja jakamassa ajatuksia yhden vanhemman perheiden tilanteesta: arjesta, työstä, haasteista, lasten kasvatuksesta ja muusta.

3. Tule yhteisiin tapaamisiin suunnittelemaan vaalitoimintaa ja ajattelemaan yhdessä ja kuuntelemaan toisia. Keskustelusta syntyy usein uusia ideoita, ja on hyvä huomata, että meitä on monta.

4. Lähde vaalitilaisuuteen ja kerro, että olet yhden vanhemman perheellinen/huolestunut yhden vanhemman perheiden tilanteesta. Kerro oma tarinasi tai kysy ehdokkailta kysymys (ks. sivupalkissa Kysymyksiä ehdokkaille). Ota ystäviä, naapureita ja tuttavia mukaan. Jos olet ehdokkaana vaaleissa, käytä hyödyksesi näiltä sivuilta löytyvä tieto ja aja yhden vanhemman perheiden asioita.

5. Kerro omista kokemuksistasi yhden vanhemman perheenä. Kirjoita vaikka arjesta, työn ja perheen yhteensovittamisesta, pätkätöistä, vuorotöistä, lastenhoidosta, palveluista, koulujen loma-ajoista... Jos kirjoittaminen ei tunnu omalta tavalta, miten olisi pieni video?

Lähetä tekstisi (kaisli.syrjanen(at)pienperhe.fi) ja videosi vaikkapa whatsappin kautta 045 7731 1399. Kirjoituksia, videoita ja sitaatteja julkaistaan yhdistyksen blogissa, vaalisivulla, Facebookissa ja Instagramissa. Voit kirjoittaa (tai esiintyä videolla) nimelläsi, nimimerkillä, nimikirjaimilla tai miten vaan. Pääasia, että jaat kokemuksiasi ja ajatuksiasi.

6. Jaa näiden vaalisivujen ajatuksia sosiaalisessa mediassa ja jaa Pienperheyhdistyksen päivityksiä eteenpäin omille ystävillesi.  Yhdistys löytyy Instagramista, Twitteristä ja Facebookista.

7. Osallistu Pienperheyhdistyksen vuosikokoukseen (jos et ole vielä jäsen, liity pian!) ja vaikuta yhdistyksen toimintaan. Jos olet ehdokkaana vaaleissa ja kuulut yhden vanhemman perheeseen, ota yhteyttä ja kirjoita yhdistyksen blogiin siitä, millaista on yhdistää perhe ja politiikka.

8. Ota selvää ehdokkaista ja siitä, mitä asioita he ajavat. Ota yhteyttä heihin, kysele!

9. Tule paikalle vaaleihin liittyviin tapaamisiin. Esimerkiksi yhdessä Yhdenvanhemman perheiden liiton kanssa järjestetyt

- Vaalipaneeli  7.3. klo 14 verkossa https://www.facebook.com/pienperheyhdistys

- Vaalitilaisuus 29.3. klo 17.30 Helsingin keskustassa.

- Vaalivalvojaiset verkossa 2.4. klo 20 alkaen (saat linkin ilmoittautumalla kaisli.syrjanen (at) pienperhe.fi)

10. ÄÄNESTÄ ennakkoäänestyspäivinä 22.-28.3. tai varsinaisena vaalipäivänä sunnuntaina 2.4.2023!

Sinipunaisella taustalla Pienperheyhdistyksen vaalitavoitteet.

Perheet tarvitsevat joustavia ja monipuolisia palveluita
Palveluissa tulee ottaa huomioon erilaiset perhetilanteet. Ammattilaisten tulee huomioida perheiden monimuotoisuus.

Perhe ei saa muodostua työssäkäynnin esteeksi
Tarvitaan uusia keinoja joustavaan työn, perheen ja perhevapaiden yhdistämiseen.
Sosiaaliturvan ja ansiotulojen yhdistämisen tulee olla sujuvaa.

Vuorohoitoa on oltava saatavilla myös pienille koululaisille.
Koulujen loma-aikojen aikainen hoito on järjestettävä myös pienille koululaisille, jos vanhemman työssäkäynti sitä edellyttää.

Vuoroasumista tulee tukea joustavilla palveluilla
Asumistuki on uudistettava huomioimaan etävanhemmat vuoroasumistilanteissa.
Vuoroasuvan lapsen koulukyytien ja muiden palveluiden tulee järjestyä lapsen molemmissa kodeissa.