Syö hyvää – ruokakampanjan satoa

Pienperheyhdistyksen Facebook-sivuilla näkyneen ruokakampanjan materiaalit löytyvät tältä sivulta. Ruokakampanja lähti käyntiin yli vuosi sitten jäsentemme ideoista. Haluttiin vinkkejä nopeasti valmistettavan ja terveellisen ruuan valmistamiseen. Ruuan tuli olla myös sopivaa yhden vanhemman perheiden kukkarolle.

Löysimme yhteistyökumppaniksemme Kuluttajaliiton, jolla oli jo käynnissä kolmivuotinen Syö hyvää -hanke. Välitimme jäseniltä tulleita ideoita eteenpäin ja niiden pohjalta Kuluttajaliitto tuotti lopulta kuvamateriaaleja sosiaalisessa mediassa julkaistavaksi.

Kuluttajaliiton Syö hyvää -projektin kanssa yhteistyössä tuotti viisi huolella valmistettua kuvaa: viisi helppoa askelta hyvään syömiseen, viidellä eurolla hyvää sekä kolme ruokaohjetta: munapannu, yhden kattilan pasta ja lohiparsakaalivuoka.

Vuoden 2016 lopussa ruokaprojekti näkyi Pienperheyhdistyksen Facebook-sivulla viikoittain. Julkaistiin kuvia ja linkitettiin eri teemoihin liittyen Syö hyvää -sivustolle, josta löytyy runsaasti tietoa terveellisestä ruuasta. Myös Pienperheyhdistyksen Twitter- ja Instagram-kanaviin näkyi joitain päivityksiä.

Kuluttajaliiton Syö hyvää -sivuille on koottu aiheita ja terveyssuositusten painotuksia, joihin voit halutessasi perehtyä paremmin. Tietoa on käsitelty artikkeissa, videoissa tai esitteissä. Tälle sivulle on koottu tietoa lähinnä lapsiperheitä ajatellen. Sivuilta löytyy runsaasti ravintoon liittyvää materiaalia, mutta artikkeleissä käsitellään myös ihmisen yleistä hyvinvointia ja ruuan ympäristövaikutuksia sekä verrataan suomen terveyssuosituksia ulkomaalaisiin.

Tästä löydät linkkejä teemoittain Syö hyvää -sivuille.

Löydä oma ateriarytmisi. Lue lisää

Kokoa ateria lautasmallin mukaisesti. Lue lisää

Syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja vähintään 500 g, 5-6 kourallista, päivässä. Lue lisää

Keho jaksaa parhaiten, kun se saa energiaa pitkin päivää. Noudata tasaista energiarytmiäLue lisää

Millaista rasvaa tulisi käyttää ja miten paljon? Lue lisää

Vinkkejä sokerin syönnin vähentämiseen. Lue lisää

Miksi liiallista suolankäyttöä kannattaa rajoittaa ja miten se parhaiten onnistuu? Lue lisää

Syö hyvää -videossa kerrotaan hyvistä proteiinin lähteistä ja kuinka paljon eri ikäisten ja kokoisten pitäisi proteiinia syödä. Lue lisää

Saatko tarpeeksi folaattia? Folaatti on yksi B-vitamiinilaji. Lue lisää

Niin vatsan hyvinvointi kuin uni ja liikunta vaikuttavat ihmisen vireyteen, terveyteen ja tuovat hyvää oloa.  Lue lisää

Terveelliset ruokavalinnat ovat yleensä myös ympäröivälle luonnolle parempia valintoja. Hyödynnä enemmän sesonki- ja lähiruokia ja kiinnitä huomiota hävikkiruokaan. Lue lisää

Tutustu vertailun vuoksi esim. Japanin tai Brasilian ravintosuosituksiin. Lue lisää

Tässä vieressä on kolme helppoa ja nopeasti valmistettavaa ohjetta terveellisen ruuan valmistamiseen.

Aloita suunnittelu ja printtaa tästä oma viikkosuunnitelmasi. Alta löydät linkit kotisivuille ja vaikkapa reseptejä ruuan valmistamiseen.

 

Tutustu esitteisiin:

Syö hyvää lapsiperheille

Syö hyvää nuorille, aikuisille ja senioreille

 

Syö hyvää -kotisivut:

Kotisivut 

Videot 

Reseptit

 

Syö hyvää sosiaalisessa mediassa:

Facebook

Twitter

Instagram

 

Pienperheyhdistyksen sosiaalisen median kanavat:

Facebook

Twitter

Instagram